Pracovat vedle kolegy, který je perfekcionista, je děs. Nesnese sebemenší chybičku, každý úkol potřebuje splnit dokonale a dokáže s tím pořádně otravovat své okolí. Jak rozpoznat perfekcionismus u druhých i u sebe a jak mu čelit, radí psycholog Jan Urban.
Každý občas vyhodí peníze za něco, co nestojí za to. Ale pozor, abyste nespadli do pasti „utopených“ nákladů. O čem je řeč? Psycholog Jan Urban přibližuje, jak z malých ztrát mohou vzniknout ztráty velké jen proto, že začneme uvažovat určitým způsobem.
S manipulací se můžeme setkat v práci i osobním a veřejném životě. Ti, kdo umí manipulovat s ostatními, jsou mnohdy mistry svého oboru. Své cíle nedávají jasně najevo,ale umí dosáhnout svého nepřímo, často pomocí komunikačních a rétorických triků. Jak manipulaci prohlédnout, radí psycholog Jan Urban.
Rozpoznat, že vám někdo lže, je jednou z nejdůležitějších lidských dovedností. Pokud to umíte, v práci, v podnikání ani v osobním životě nesednete nikomu na lep. Máte-li ovšem s rozpoznáním lhářů problémy, nezoufejte, dá se to naučit. Jaké příznaky lháře prozradí, přibližuje psycholog Jan Urban.
Úspěch vyžaduje motivaci, která přichází zvenčí i zevnitř. Kdo vnitřní motivaci ztrácí, stává se méně úspěšným. Kdo se umí motivovat a správně nakopnout, je při plnění úkolů i dosahování cílů vytrvalejší. Jak čelit nedostatečné motivaci, radí psycholog Jan Urban.
Kdo je kreativní, umí šetřit čas, peníze, přicházet s novými nápady a vytvářet nové příležitosti. Ke kreativitě nelze sebe ani druhé přinutit, lze ji však posílit. Jak na to, radí psycholog Jan Urban.
Náš život je naplněn a ovládán řadou zvyklostí, někdy i rituálů. Ne všechny nám však pomáhají. Řada zvyklostí nás spíše zbytečně stresuje. Jak tomu čelit, radí psycholog Jan Urban.
Pokud svého šéfa o něco nepožádáte, nemůžete se divit, že jste to nedostali. Na druhou stranu vaše žádost nemusí být úspěšná. Jak požádat o to, co chcete a jak se nestresovat odmítnutím, radí psycholog Jan Urban.
Kritika je jedním z faktů života, kterému se nelze zcela vyhnout. Proti tomu, co a jak děláte, bude mít totiž vždy někdo námitky. A to ať svou práci či jinou činnost vykonáváte sebelépe. Jak ji zvládat, přibližuje psycholog Jan Urban.
Nápady, na kterých stojí podnikatelské inovace, se občas opakují. Ekonomiku dvacátého století předznamenal vynález Henry Forda – montážní pás umožňující levnější a rychlejší výrobu. Zdá se, že ekonomiku dvacátého prvého století předznamenává nápad, který je jeho obdobou. Uplatňuje se však v oblasti služeb.
Chybovat je lidské, ale přiznat vlastní chybu řada lidí neumí. A jsou i šikulové, kteří si vlastní chyby jednoduše nepřipouštějí a nemíní se za ně ani omluvit. Jak reagovat, když uděláme v práci chybu, a jaká sankce je přiměřená, přibližuje psycholog Jan Urban.
Také v práci říkáte, že není vůbec žádný problém kolegům pomoci? A pak také zjistíte, že máte najednou další závazek a vaše vlastní úkoly vám přerostou přes hlavu? Proč takové sliby přinášejí potíže a jak se jim vyvarovat, přibližuje psycholog Jan Urban.
Na pracovištích se setkávají lidé nejrůznějších vlastností. Někteří jsou označování za věčné optimisty, další dostávají punc lidí schopných i všeho schopných se sklonem myslet jen na sebe. Jak krotit vlastní ego a rozpoznat, kdy nám už škodí, radí psycholog Jan Urban.
Také se vám občas stává, že se necháte vtáhnout do diskuse s kolegy, šéfem či zákazníky a vznikne z toho bitva a zbytečný spor? Proč je lepší takovým střetům se vyhnout a jaké bitvy jsou zbytečné, radí psycholog Jan Urban, autor publikací Přestaňte se v práci stresovat a Jak lépe naložit s časem.
Přestaňte se v práci stresovat, jinak vám hrozí, že práci obětujete své zdraví. Odborník na psychologii práce Jan Urban v rozhovoru říká, že za stres si často můžeme sami. Zároveň přidává praktické tipy, jak stresu předcházet a jak si vytvářet návyky, abychom nad stresem do určité míry zvítězili.
Časopis Týden uveřejnil rozhovor na téma podnikatelé a politika s naším předsedou správní rady a současně garantem studijních programů docentem Janem Urbanem. Tento rozhovor Vám přinášíme také zde, na stránkách naší školy European Business School SE.
Naslouchání je klíčovým předpokladem komunikace. Je proto i jedním z nejdůležitějších předpokladů úspěchu, a to prakticky ve všech oblastech života. Je i účinným nástrojem úspory času a omezování vlastního stresu. Nasloucháte-li totiž ostatním pozorněji, dokážete se zpravidla vyhnout řadě konfliktů.
Optimisté věří, že pokud si to situace žádá, vůdce se najde. Zřejmě to však neplatí vždy. Vlastnosti lídrů, a to národů i organizací, zůstávají sice po staletí téměř beze změny, platí to však nejen pro vůdce dobré, ale i špatné. Svou roli hrají vize, ale i osobní rysy vůdců.
Je to nevyhnutelné: jste-li v něčem dobří, máte sklon se na to spoléhat. A jste-li pro své silné stránky oceňováni, snažíte se je zdůrazňovat. Problém však může nastat tehdy, jestliže se z vaší silné stránky stane naopak vaše slabina. Občas k tomu dochází i u vůdců.